c fachowym językiem, audyt jest to nic innego, jak niezależna ocena danej organizacji czy systemu. Ocena takiego przedmiotu audytu jest badana zgodnie z określonymi procedurami, standardami i przepisami prawa. Audyty z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są więc sprawdzeniem, czy dana firma spełnia odpowiednie wymagania przepisów BHP. Taki audyt, prowadzony przez firmy działające w branży BHP, ma na celu zweryfikowanie czy w miejscu pracy są spełnione przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Po przeprowadzeniu audytu, pracodawca otrzymuje szczegółowy raport z oceną i ewentualnymi dalszymi zaleceniami. Zlecenie wykonania audyty pozwoli pracodawcy na sprawdzenie, czy w jego firmie są odpowiednio wprowadzone zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Czym jest outsourcing PPOŻ
Outsourcing z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest często oferowaną usługą przez firmy zajmujące się także ogólnymi zasadami BHP. Nie powinno to dziwić, ponieważ zarówno ochrona przeciwpożarowa, jak i bezpieczeństwo i higiena pracy mają na celu zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. Sama usługa outsourcingu polega na przekazaniu danych funkcji do realizacji firmie zewnętrznej. Jest to wygodne rozwiązanie, z którego korzysta wielu pracodawców, dlatego że outsourcing jest przeprowadzany przez specjalistów w danej dziedzinie. Zlecenie więc outsourcingu z zakresu PPOŻ pozwala na sprawdzenie, a w razie potrzeby wprowadzenie, odpowiednich zasad regulowanych przez przepisy prawne. W ramach outsourcingu ochrony przeciwpożarowej, prowadzonej bardzo często przez ratowników i strażaków, następuje przegląd i legalizacja sprzętu. Wraz z usługą outsourcingu połączony jest także audyt PPOŻ. Korzystanie z takich usług sprawia, że warunki zapewniające bezpieczeństwo w pracy są utrzymywane na wysokim poziomie.
Szkolenia BHP dla inżynierów
Szkolenia, które pracodawca ma obowiązek zapewnić, z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dzielą się na różne kategorie, w zależności od uczestników takiego kursu. Jednym z takich szkoleń BHP są te skierowane dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach inżyniera lub technika. Taki kurs jest przeznaczony dla inżynieryjno-technicznych zakładów pracy, w tym konstruktorów, projektantów, technologów oraz organizatorów produkcji. Szkolenie jest prowadzone najczęściej w formie seminarium połączonym ze zdobywaniem wiedzy w zakresie własnym uczestnika, który korzysta z zapewnionych przez organizatora materiałów do nauki. Czas szkolenia BHP, przeznaczonego dla pracowników stanowisk inżynieryjnych, to minimum szesnaście godzin samych wykładów. Kurs kończy się specjalnym egzaminem sprawdzającym przyswojenie wiedzy uczestników z określonego zakresu materiału. Zakończone szkolenie z bezpieczeństwa i higieny pracy pozwala organizatorowi na wydanie zaświadczenia, które potwierdza uczestnictwo pracownika w takim okresowym kursie.
Podział świadczeń związanych z BHP
W każdej pracy osoba zatrudniona, jak również i zatrudniająca, mają wobec siebie różne obowiązki, uregulowane prawnie. Jednym z najbardziej podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jest wiele świadczeń wynikających z przepisów BHP, które można podzielić, między innymi, na świadczenia z zakresu środków ochrony indywidualnej lub zbiorowej. Ochrona ta jest rozumiana, jako odzież ochronna, której zadaniem jest izolacja przed szkodliwymi czynnikami występującymi w pracy. Innym świadczeniem może być zapewnienie pracownikom odzieży i obuwia roboczego, w razie kiedy podczas pracy istnieje ryzyko zniszczenia lub zabrudzenia odzienia własnego pracowników. Poza świadczeniami związanymi z odzieżą i obuwiem, są także obowiązkowe świadczenia dotyczące szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zarówno pracownik, jak i pracodawca mają obowiązek znać i stosować się do obowiązujących zasad BHP, dlatego konieczne są szkolenia z tej dziedziny.
Sporządzanie dokumentacji powypadkowej
Wypadki oraz różne nieprzewidziane sytuacje są częścią życia każdego człowieka i czasem nie sposób przewidzieć oraz zapobiec nieszczęściu, czy to w domu, czy w pracy. W przypadku wystąpienia wypadku podczas pracy konieczne jest sporządzenie tak zwanej dokumentacji powypadkowej. Obowiązkiem pracodawcy jest przygotowanie takiego dokumentacji w przeciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku. Jednak sporządzenie dokumentacji powypadkowej można zlecić zewnętrznej firmie, zajmującej się sprawami bezpieczeństwa i higieny pracy. W ramach takiej usługi jest także przeprowadzane śledztwo w sprawie zaistniałego wypadku wraz z profesjonalnym sporządzeniem potrzebnej dokumentacji powypadkowej. Firmy te zajmują się również sporządzaniem dokumentacji w sytuacji wystąpienia wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Ponadto informują pracodawcę o kolejnych etapach w postępowaniu powypadkowym oraz obowiązkami pracodawcy. Usługa oferowana przez firmy BHP zapewnia profesjonalne podejście w kwestii postępowania powypadkowego.